Friday, April 10, 2009

Ku Lihat Hijau

Hahaha...tengok tajuk entry ni macam lagu Zainal Abidin la plak. Tapi sebetulnya sejak kebelakangan ni projek masak2 aku kebanyakannya berwarna hijau. Meh kita teropong apa benda yang aku buat.


Mula2 aku buat buah melaka. Dah lama sangat tak buat buah melaka ni. Dulu masa kat Chennai, rajin gak buat buah melaka untuk dibawak ke jamuan potluck. Tapi sekarang ni, dah tak de potluck lagi. Buat pun semata2 untuk mengisi anak tekak je.

Pastu aku buat kuih lopis. Kuih lopis aku ni style org malas. Aku cuma kukus beras pulut dgn air daun pandan & letakkan sikit garam. Bila dah masak, aku padatkan dlm bekas dadih yg pendek tu. Pastu, ketuk2 bg kuih lopis tu keluar & salutkan dengan kelapa parut. Curah air gula merah & ngap. Kalau simpan dalam fridge lagi sedap.

Yang ni plak aku buat cendol guna resepi K. Fida kat Myresepi. Memang sedap & rasanya macam cendol yang jual kat kedai tu. Yg ni sah2 la bersih & suci. Kalau yang kat kedai tu kita tak tau sapa yg buat & bagaimana tahap kebersihannya. Seronok gak buat cendol ni. Skrg ni stock cendol & air gula merah sentiasa ada kat dlm fridge. Agak2 nak minum cendol, just sediakan santannye aje.

Kita minum dulu.....

No comments: