Thursday, January 15, 2009

Udang Goreng Kunyit.

Resepi ni, mcm biasalah. Aku ambik kat Myresipi. Resepi dari Minami. Kebetulan hubby aku ni memang suka makan udang. Ini merupakan kali ke dua aku buat ikut resepi ni. Yg pertama dulu aku guna cili hijau. Pas tu hubby aku komen. Dia kata sedap. Tapi lg sedap kalau goreng dgn cili kering. So, kali ni aku goreng ikut mcm yg dia nak.

UDANG GORENG KUNYIT – oleh : minami133

Bahan-bahan ( 4-5 org )

  • 300gm udang kecil
  • 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1/2 biji bawang besar
  • 1 biji cili hijau
  • 3 sudu besar minyak masak

Cara-cara

1. Bersihkan udang. Gaul udang bersama-sama serbuk kunyit dan garam.

2. Masukkan minyak masak ke dalam kuali. Bila minyak dah panas, masukkan ke semua udang yg digaul tadi ke dalam kuali.

3. Goreng sehingga garing

4. Setelah garing, masukkan bawang besar dan cili hijau yang dihiris slice.

5. Apabila bawang sudah layu, bolehlah tutup api dan dihidang. Rasanya sungguh rangup!




No comments: