Thursday, June 25, 2009

Baking lagi

Benda pertama yang aku buat bagi merasmikan oven baru tu, adalah roti kentang. Teringin sesangat nak makan roti kentang hasil air tangan sendiri. Aku guna resepi Onigiri. Mula2 aku buat sebijik sebijun ikut dalam resepi. Bila aku biarkan adunan tu naik, nampak macam tak berapa naik la plak. Aku biarkan je la sebab aku ingat adunan tu tak jadi. Aku pun buat la adunan lain. Kali ni aku rendam yis dgn air suam & gula. Kemudian baru aku campurkan ke dalam adunan tepung & aku biarkan adunan tu naik. Sekali tu, aku tengok dua2 adunan aku tu naik. Bayangkan la berapa banyak roti kentang yang aku dapat.
Alhamdulillah, selamat la aku mengagihkan roti kentang tu kat suku sakat aku. Tapi adik aku komen sikit. Dia kata yang kat TESCO tu lagi lembut. Tapi bagi aku dah kira lembut la tu. Tak pe, lain kali kita cuba lagi.


Roti kentang baru keluar dr oven.

Tekstur dlm roti kentang.

Kemudian, last week aku buat kek durian plak. Hehehe... disebabkan sekarang ni musim durian, kita pelbagaikan makanan berasaskan durian. Resepi kek durian ni aku ambik dari blog Cik Mat Gebu. Tapi disebabkan aku guna butter yang tak biasa aku gunakan (selalunya aku guna buttercup) so, rasa dia agak muak. Tapi bapak aku cakap OK. Mungkin tak kena dengan tekak aku kot. Apa2 pun, dah selamat masuk ke tangki Indah Water. Hehehe...

Kek durian.

No comments: