Monday, February 23, 2009

Kek Kukus Velvet Hawflakes Lagi....

Kelmarin aku 'ter' rajin nak buat kek kukus velvet hawflakes lg. Kebetulan sume brg dah ada. Actually, aku buat lagi sebab tak puas hati dgn hasil yg pertama dulu. Dah la lapisannya tak sama tebal. Lps tu, bhgn atas dia membukit ala2 Bukit Chandang kat blkg umah mak aku.

So, kali ni aku berazam nak buat cantik2. Aku still buat 5 lapisan & adunan bg setiap lapis aku timbang bg sama banyak. Kali ni aku gunakan loyang bulat berukuran 7 inci setengah yg betul2 tegak dindingnya. Setiap lapisan aku masukkan 9 sudu.

Nampak gebus je.....

Lapisan yg bwh sekali warna putih, tertutup sikit dgn warna kuning.

Kek kukus velvet hawflakes yg dah dipotong. Yummy....

Disebabkan adunan tu ada lebih sikit, aku pun buat la experiment. Aku gunakan yg lbh tu utk buat versi bakar plak. Terpaksalah tukar nama jadi kek velvet hawflakes je.

Kek sebelum dipotong.

Kek setelah dipotong.

Ternyata aku memang puas hati dgn hasil kek kukus velvet hawflakes kali ni. Nampak gebu, lapisannya sama tebal & yg penting sekali.....sedap. Yg versi bakar plak, tak nampak berapa gebu, sedikit kering tapi rasanya tetap sedap. Adik ipar aku yg bongsu suka versi bakar sebab dia kata banyak hawflakes. Sebenarnya versi bakar aku gunakan loyang 4 segi berukuran 5 inci.
So, hawflakesnya aku susun agak rapat. Yg versi kukus, aku tak brp pandai nak letak hawflakes tu.

Kesimpulannya, elok lah dikukus kek ni supaya nampak lebih menggiurkan. Hahaha.....

No comments: