Tuesday, February 10, 2009

Kek Kukus Velvet Hawflakes

Last week aku balik Batang Kali sebab nak gi tngk umah yg baru je dpt kunci. Skrg ni tiap kali balik Batang Kali, ada je hasil masakan yg aku bawak balik sebagai buah tangan. Bila lagi nak tunjuk skill kan....

Kali ni aku bawak balik kek kukus velvet hawflakes. Resepi ni disumbangkan oleh Kak Fida di Myresipi. Maka hari Jumaat aku pun sibuk la mencari hawflakes. Dari 3 kedai runcit yg ada kat bwh umah aku ni, cuma 1 kedai je yg ada jual hawflakes. Itu pun dpt 2 bungkus je yg bersaiz sebesar duit 10 sen.

Sabtu pg, lps sembahyang subuh, aku pun start la project kek kukus velvet hawflakes tu. Nasib baik pembantu aku yg bernama cik Jayalalitha tu buat keje dlm senyap. Kalau tak, memang hangin je la hubby aku sbb pepagi buta dah buat bising. Kalau guna mixer Khind aku yg mcm bunyi enjin motorboat tu, confirm anak2 aku pun bangun sekali.

Ni lah rupa kek kukus velvet hawflakes aku.

Disebabkan steamer aku tu kecik, so, aku cuma boleh isi loyang bulat aku yg berukuran 8". Dah la tu, loyang aku plak jenis mengembang ke atas. Tak sudahnye, kek aku tu makin ke atas, makin menipis. Bila dah sampai layer yg terakhir, kek aku tu dah mencecah kain pembalut penutup steamer tu. Tak kisah la. Lagipun ini cubaan pertama aku. Lain kali blh cuba perbaiki lagi.

Seronok rasanya bila family puji kek yg aku buat tu. Aku pun apalagi....mengembang la mcm kek kukus tu. Hehehe....





No comments: