Tuesday, March 17, 2009

Laksam

Semalam masa chatting dgn K.Fis (kawan masa kat Chennai & dia masih kat sana), dia bagitau yg dia baru buat laksam. Tetiba aku terasa2 je mcm kuah laksam tu melekat kat tekak aku. Wah! Buat laksam pun best ni. Dah lama aku tak buat laksam. Last buat pun masa kat Chennai dulu.

So, petang semalam sebelum aku mulakan project laksam tu, aku call hubby dulu. Tanya dia ok tak kalau aku buat laksam untuk dinner. Dia kata ok. Bukannya apa, hubby aku ni tak berapa gemar sangat makan benda2 yg 1 keluarga dgn laksa/kue teow.

Mula2 aku buat kuah dulu.

Sesambil tu aku potong ulam2 yg digunakan,

& buat sambal belacan. (aku mesin je. Kes malas. Hehehe...)

Last sekali baru aku buat laksam nye.

Jemput makan.....

Bila dah siap, aku pun makan dengan penuh berselera. Dah tak pandang kiri kanan lagi. Kalau mak mertua lalu kat belakang pun dah tak nampak. Kat dapur tu pun ada lagi. Maknanya, hari ni aku akan mengadap laksam tu sampai habis. Breakfast dengan laksam, lunch pun dengan laksam. Dinner kena fikir masak lain. Nanti hubby aku tak lalu plak nak makan laksam hari2.

Atas permintaan Mek Nora yg kat Terengganu tu, ni Fieza copy paste resepi Yani yg di ambik dr Myresepi. Thanks Yani. Actually, Mek Nora mintak cara2 nak buat laksam nye aje. Tp aku copy paste & edit sikit resepinye. Kot la ada plak yg nak buat laksam lepas tengok blog aku ni.

Laksam

Bahan-bahan ( 2-3 orang )
  • >> Laksam :
  • 3cwn tpg beras
  • 1/2 cwn tpg gandum
  • 4cwn air suam
  • >>bahan kuah:
  • Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
  • Sdkt halia
  • Sdkt bwg putih
  • Sdkt bwg merah/besar
  • Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
  • Santan
  • Asam keping
  • Sdkt garam
  • Sedikit gula merah/gula
  • >> Bahan ulam:
  • timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus), Fieza tambah kobis
  • >>Sambal Belacan:
  • cili merah
  • belacan
  • garam
  • limau

Cara-cara

  1. Cara buat laksam: Panaskan kukus. Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Letak tudung periuk dlm kukus & ambil sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk (jgn terlalu tebal). Kukus sampai masak.
  2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis
  3. Untuk kuah: Kisar isi ikan & tapis ke dlm periuk. Kemudian, kisar halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.
  4. Untuk sambal belacan: cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau.
Selamat Mencuba!!!!!!!!




1 comment:

cikmanggis said...

wey low...laksam,ambo suko ni